Pe lângă riscurile juridice, GDPR-ul a devenit un element bun de branding pentru firmele care știu să se promoveze bine și vor să iasă în evidență față de competiție. A fi conform GDPR nu mai reprezinta o simplă certificare legală, ci atestă faptul că ai o afacere transparentă care respectă datele clienților.
Toate tipurile de business trebuie să se conformeze politicii GDPR
Indiferent cât de mici sau mari sunt, afacerile trebuie să fie conforme GDPR. Dacă ai angajați, recrutezi sau ai doar un simplu site de prezentare, trebuie să te asiguri că ești conform GDPR. De ce să nu transformi o obligativitate legală într-un avantaj competitiv?
Din ce în ce mai mulți clienți, fie că sunt persoane fizice sau juridice, încep să se intereseze dacă firmele de la care primesc diferite servicii sunt conforme GDPR. Firmele cu politici clare ce sunt explicate simplu și concis au mult de câștigat în fața celor care prezintă politici ermetice sau și mai rău, care nu au deloc politici de protecție a datelor.
Să spui că ești conform GDPR arată că ai un business care protejează datele clienților, angajaților, partenerilor și furnizorilor tăi. Un business de succes este un business transparent, care informează toți participanții despre prelucrarea și stocarea datelor lor, și nu în ultimul rând, de ce sunt necesare aceste demersuri. La polul opus este business-ul opac care nu dă importanță datelor cu caracter personal și nu realizează consecințele negative asupra brandului.
Un business care se folosește inteligent de aceasta prevedere GDPR are mult de câștigat, în timp ce un business care minimalizează această nouă prevedere are doar de pierdut.
Ce este interesant de înțeles este ca spre deosebire de multe reglementări introduse de UE, GDPR-ul a apărut ca o necesitate cerută de consumatorii de rând în a ști cum le sunt prelucrate datele și în ce scop. Astfel, vechea directivă de protectie a datelor din 1995 a fost înlocuită cu actualul regulament GDPR care a intrat în vigoare din 25 mai 2018.
Din ce în ce mai multă atenție se dă cazurilor cunoscute din mass media unde datele personale au fost exploatate în alte scopuri fără ca clienții să știe acest lucru. Un exemplu foarte cunoscut ar fi Cambridge Analytica care a folosit datele de Facebook ale utilizatorilor săi ca să îi influențeze politic cu cine să voteze. După scandal, Facebook și-a îmbunătățit drastic regulile de protecție a datelor, însă răul față de clienți și față de brand a fost făcut, în pofida amenzii de 5 miliarde de dolari.
GDPR folosit la branding
Conformitatea GDPR este o oportunitate pentru business-uri sa fie transparente și să aibă o relație mai apropiată cu clienții lor, lucru foarte benefic pentru ambele părți. Încrederea este o temelie importantă a capitalismului și al liberului schimb, fie el doar de date.
Pentru business-urile care nu respectă sau tratează cu superficialitate noile prevederi sau au o implementare defectuoasă, pe lângă pierderea clienților și a încrederii în brand, mai sunt și riscurile legale. Este foarte simplu pentru un client nemulțumit (sau chiar un competitor), din diverse motive, să facă o reclamație la autoritatea de protecție a datelor cu caracter personal. Dacă nu ești conform GDPR, riști o amendă de până la 4% din cifra de afaceri anuală sau 20 milioane de dolari, se va alege plafonul cel mai mare dintre aceste două sume.
Cel mai bine este să eviți să te expui riscului de a nu fi conform cu GDPR-ul și dacă tot treci prin tot procesul de atestare de ce nu să te folosești de acest lucru și să afirmi cu tărie că tratezi cu respect și încredere relațiile tale de business, că ești conform GDPR!