Mesaje de marketing și GDPR

Într-o lume în care mesajele de marketing reprezintă motorul principal al multor afaceri, sau, dacă nu principal, contribuie într-o mare măsură la creșterea numărului de clienți și, implicit, la creșterea afacerii, condițiile impuse de GDPR și legislația conexă (i.e., Legea 506 / 2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția vieții private în sectorul comunicațiilor electronice) pot fi, în unele momente, un obstacol pentru companii.

Cunoașterea condițiilor de trimitere a mesajelor de marketing este esențială pentru a ajunge într-un mod legal (din punctul de vedere al protecției datelor cu caracter personal) la clienții tăi.

Înainte de toate, să înțelegem ce înseamnă mesaj de marketing (sau comunicare comercială, în legalese). Astfel, prin mesaje de marketing se înțelege orice mesaj (mail, SMS, etc.) prin care promovezi direct sau indirect anumite servicii sau bunuri.

Informezi persoanele


Informezi persoanele despre faptul că vrei să le trimiți mesaje de marketing.

Cum faci asta?

La momentul colectării adresei de e-mail sau a numărului de telefon trebuie să le înmânezi o notă de informare (în mediul online, poți face acest lucru prin publicarea unei politici de confidențialitate pe website-ul tău; în mediul fizic, prin înmânarea unui document în format hârtie).

Această notă de informare trebuie să fie ușor de înțeles, într-un limbaj accesibil și să conțină toate elementele prevăzute de art. 13 din GDPR (printre altele): datele de identificare ale operatorului scopul de prelucrare, temeiul de prelucrare, durata de stocare, destinatarii datelor, drepturile persoanelor vizate.

Pentru obținerea acestei note de informare, poți utiliza platforma de conformare cu GDPR, StartGDPR, unde poți obține fie pachetul de website / magazin online (pentru înscrierea la mesaje de marketing pe website), fie pachetul de marketing (pentru înscrierea la mesaje de marketing în afara unui website, de exemplu, în mediu fizic, la un târg).

Iei acordul


Anterior trimiterii mesajelor de marketing, trebuie să obții consimțământul expres al persoanelor căror vrei să le trimiți mesajele;

Atenție

  • este interzisă trimiterea de mesaje comerciale nesolicitate fără ca persoana să fi consimțit în prealabil în mod expres la aceasta.
  • dacă ai vrea să trimiți un mesaj pentru a le solicita consimțământul, din păcate, nu poți. Acest mesaj este considerat, în sine, un mesaj comercial, astfel încât nu poate fi trimis fără un consimțământ prealabil.

La ce trebuie să fii atent când iei acordul?


1. Acordul de marketing trebui să fie „opt in” – adică persoana trebuie să consimtă clar la primire de mesaje comerciale;

2. Căsuța nu trebuie să fie prebifată și nici nu trebuie să se considere că persoana a consimțit prin simpla inacțiune (i.e., nu și-a dat niciodată consimțământul iar simplul fapt că nu se opune/dezabonează este considerat consimțământ);

  • Sunt de acord să primesc mesaje comerciale

3. Alăturat bifei, trebuie să pui un text descriptiv. Poți formula textul în orice mod - singura condiție este ca persoana să înțeleagă clar la ce consimte.

  • Sunt de acord să primesc mesaje comerciale

4. Consimțământul trebuie să fie liber - adică accesul la un serviciu nu poate fi condiționat de acceptarea de către persoana respectivă la primirea de mesaje de marketing (e.g., dacă un utilizator nu poate crea un cont fără a accepta primirea de mesaje de marketing, consimțământul nu e liber și, prin urmare, nu e valid).

5. Toate consimțămintele trebuie documentate (înregistrate) astfel încât să poată fi dovedite:

  • În mediul online, trebuie înregistrat log-ul bifei;
  • În mediul fizic, trebuie luat în scris prin intermediul unui formular;
  • În cazul în care este luat oral, trebuie documentat în scris, astfel încât să poată fi dovedit;

Excepție de la obținerea consimțământului

Dacă vrei să promovezi prin email produse pe care clientul deja le-au cumpărat, poți să le trimiți mesaje comerciale privind produse similiare, dar cu o condiție: la momentul obținerii emailului, îi dai posibilitatea de a se opune primirii de astfel de mesaje (de exemplu, prin bifarea unei căsuțe).

Această excepție este foarte dificil de implementat.

Dacă nu i-ai dat posibilitatea de a se opune încă de la momentul la care ți-a dat adresa de email, nu îi poți trimite mesaje (chiar dacă îi dai această posibilitate la fiecare mesaj trimis - prin așa numitul unsubscribe).

Retragerea acordului / opoziția


Persoanele cărora la trimiți mesajele de marketing au dreptul să își retragă consimțământul / să se opună la primirea de astfel de mesaje, caz în care trebuie să te oprești din a le trimite mesajele de marketing.

Fiecare mesaj pe care îl trimiți trebuie să conțină un text privind dreptul persoanelor de a-și retrage consimțământul / de a se opune primirii de astfel de mesaje (așa numitul unsubscribe).

Retragerea consimțământului sau opoziția trebuie să poată fi exercitate la fel de ușor cum li s-a luat consimțământul (de exemplu, dacă au bifat că sunt de acord cu primire de mesaje comerciale, clienții respectivi trebuie să aibă posibilitatea de a se dezabona prin apăsarea unui singur buton).